


Opdracht
RET is hét openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam. Metro’s, bussen, watertaxi’s, trams en leenfietsen: allemaal verzorgd door een van de grotere spelers in het openbaar vervoer van Nederland. RET wilde de grote lijnen van al hun communicatie scherp krijgen. Daarnaast mochten we formats opzetten voor een langdurige imagocampagne.


RET
Merkidentiteit voor openbaar vervoer bedrijf

Merkidentiteit
Merkstrategie

Proces
We mochten al eerder grote campagnes ontwikkelen voor RET. Daardoor kenden we het bedrijf en de manier van werken al goed. Met behulp van verschillende workshops hebben we alle aspecten van de communicatie van RET uitgediept. Toen we alles scherp hadden neergezet, konden we sterke richtlijnen ontwikkelen voor het ontwerp, de fotografie, film- en schrijfstijlen. Zo ontstond het ‘RET + jij = wij boek’.
Strategie
Het openbaar vervoer is van ons allemaal. Samen houden we het dus netjes. En samen vieren we ook nieuwe hoogtepunten. RET + jij = wij gaat precies daarover. De toon en taal sluiten op elkaar aan: de beelden laten echte mensen zien die onderweg zijn. En als we iets te vertellen hebben, doen we dat altijd vriendelijk en zo begrijpelijk mogelijk.
Imagocampagne
Voor iedere Rotterdammer is RET een vanzelfsprekend onderdeel van de stad. De slogan ‘aardig onderweg’ hebben we met dit in het achterhoofd extra kracht bijgezet. Op z’n Rotterdams is het een manier om te zeggen dat het eigenlijk heel goed gaat. In commercials laten we de mentale reis zien van mensen die dankzij RET onderweg zijn. In abri’s vullen we echte stadse beelden aan met allerlei leuke, interessante feiten die onderstrepen dat RET -op z’n Rotterdams- best aardig onderweg is.


