


Opdracht
Rolf vind je al tientallen jaren terug op scholen en kinderdagverblijven over de hele wereld. Ze maken iconische scheppen, houten puzzels en educatieve spellen die kinderen al spelend de leukste nieuwe dingen leren. Rolf vroeg ons om de merkhiërarchie scherper te krijgen en de merkidentiteit helder te maken. Ook vroegen ze ons of we wilden meedenken over hoe we de communicatie toekomstbestendig zouden kunnen opzetten.



"Het eigenwijze van het park zie je echt terug"
Fred Nijveld, Park directeur
Rolf Education
Merkbeleving van a tot z

Merkidentiteit
Merkstrategie



Proces
We hebben stapels vol spellen gespeeld en bekeken. We zijn in de kasten op scholen gedoken om te zien of en hoe kinderen het beste spel kunnen vinden. We hebben workshops gedaan met een breed team. En we zijn bij de spellenfabriek zelf langs geweest. Met al deze input konden we de merkpersoonlijkheid vaststellen en de belangrijkste waarden boven tafel krijgen. Die waarden vertaalden we in desingprincipes. Met die basisbeginselen kan Rolf verpakkingen ontwerpen, spellen bedenken en zich scherper focussen op de communicatie.
Strategie
Designed to learn. Met dit simpele, krachtige vertrekpunt maken we meteen veel duidelijk. Je voelt dit credo terug in verschillende productlijnen. Elke lijn heeft een helder uitgangspunt en een herkenbare naam gekregen. Ook hebben we het aantal leerdoelen teruggebracht van 13 naar 6. En bovenal kreeg plezier een prominentere plek. De producten van Rolf worden gemaakt met plezier en geven plezier. Want dankzij plezier leer je beter.
Merkidentiteit
We hebben het logo en beeldmerk versimpeld. We creëerden een kleurenschema en iedere spellenlijn kreeg haar eigen ontwerp. Ieder leerdoel heeft een eigen kleur en icoon. Zo zijn ze in kasten op scholen en kinderdagverblijven makkelijk terug te vinden, ook als je nog niet kunt lezen. De dozen zijn nu van mooier karton gemaakt en zijn vormgegeven in strakkere lijnen. De houten kisten kregen een nieuwe print die naadloos aansluit op de andere verpakkingen van Rolf.

Merkactivatie
Het is natuurlijk zonde om alleen je nieuwe spellen te gaan communiceren terwijl je een catalogus barstensvol klassiekers hebt. We brachten die succesvolle producten samen in collecties. Dat helpt leerkrachten spellen uit te kiezen die goed passen bij thema’s en vaardigheden die ze aan bod willen laten komen. Deze collecties deelt Rolf natuurlijk vol plezier in mailings, op posters en op beurzen.




